Yhdistys

SBTY r.y. edustaa Suomen Kennelliiton hyväksymänä jäsen- ja rotujärjestönä staffordshirenbullterrieri - ja amerikanstaffordshirenterrieri -rotuja. Viimeksi mainitut amstaffit liittyvät joukon jatkoksi vuonna 1985. Staffordshirenbullterrieriyhdistys (SBTY) r.y. perustettiin lokakuussa 1968 eli meillä on takanamme jo yli neljäkymmentä vuotta aktiivista staffitoimintaa. Ja reipasta on meno edelleenkin.

Yhdistyksen perustaminen

• 15.10.1968 pidettiin Staffordshire Bullterrierikerho - Staffordshire Bullterrierklubben ry:n perustava kokous Eläinlääketieteellisellä korkeakoululla, Helsingissä. Kokouksessa oli läsnä 43 henkilöä.
  • 11.12.1968 Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry. (SKL-FKK) hyväksyi kerhon jäsenyhdistyksekseen.
  • 1970 kerholle myönnettiin rotujärjestöoikeudet.
  • 1978 hyväksyttiin virallisesti uusi nimi Staffordshirenbullterrieriyhdistys ry. (SBTY).

Toiminta

Yhdistyksemme toimintaa organisoi ja käytännössä monilta osin myös vetää hallitus. Jalostusneuvonnasta vastaa jalostustoimikunta, joka pyrkii huolehtimaan siitä, että rotumme kehittyisivät niin ulkomuodoltaan kuin terveydeltäänkin mahdollisimman suotuisasti.

Yhdistyksellämme on oma pentuvälitys, johon staffin tai amstaffin pennun hankintaa harkitsevan kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä. Pentuvälittäjiltä saa tietoja syntyneistä pentueista sekä arvokasta lisätietoa roduistamme.

SBTY r.y:n jäsenmäärä on tällä hetkellä yli 800. Jäsenemme ovat kunnostautuneet staffiensa ja amstaffiensa kanssa niin näyttelykehissä kuin toko- ja agilitykentillä. Kokonaisuudessaan jäsenistömme muistuttaa aika tavalla harrastamiamme rotuja: olemme sopusuhtaisia, toimeliaita, rohkeita, sitkeitä, erittäin älykkäitä ja ympäristöstämme hyvin kiinnostuneita.

Koko maan kattavana yhdistyksenä merkittävänä perinteisenä yhteydenpitomuotona on jäsenjulkaisumme Staffi-lehti. Kesällä kokoonnumme leppoisasti suurella joukolla erikoisnäyttelyyn tai kesäpäiville, keväällä puolestamme olemme perinteisesti purkaneet talven aikana kertynyttä ylimääräistä energiaa vuosikokouksessa. Paikallisesti jäsenemme kokoontuvat yhdessä epävirallisemmissa merkeissä enemmän tai vähemmän säännöllisesti virkistäville yhteislenkeille, koulutusporukoihin ja tahvopäiville. Aktiiviset alaosastot toimivat Oulun seudulla: alaosastojen yhteystiedot.

Staffientusiasteille meillä on tarjolla hauska valikoima erilaisia staffiaiheisia myyntituotteita, joita voi tilata tavaranmyynnistämme ja joihin voi tutustua muun muassa toimintaamme ja rotujamme esittelevästä Messukeskuksen Voittaja -näyttelyn info-pisteessämme.

Mikäli et ole jo jäsen, liity joukkoon!

Mikäli haluat itse osallistua aktiivisesti toimintaamme tai mikäli sinulla on uusia ideoita, ota yhteys SBTY r.y:n hallituksen jäseniin.