M.Koskinen

Jalostustiedustelun tekeminen

Kirjoittanut JTK

Jalostustoimikunta käsittelee jalostustiedustelun vasta kun tiedustelun allekirjoittaja on suorittanut kuluvan vuoden jäsenmaksunsa. Jalostustiedusteluun ei vastata, ellei narttu ole tutkittu tai geneettiseti terve L2HGA:n ja HC:n osalta. Jalostustoimikunta suosittelee myös Kennelliiton kasvattajasitoumuksen allekirjoittamista.

Suunnitteletko pentuetta staffillesi?

Onko narttu virallisesti terveystutkittu (kyynärpäät, polvet, lonkat, silmät) ja tutkimustulokset kunnossa ja edelleen voimassa?
Onko L2Hga ja HC vapaa ja osoitettavissa aukottomasti vanhempien tai isovanhempien perusteella?
Ovatko nartullasi tulokset näyttelyistä kolmelta eri tuomarilta ja arvosanalla ERI?
Onko nartun luonne sellainen, että samanluonteiset pennut olisivat ilo tuleville omistajilleen?

Mikäli olet edelleen sitä mieltä, että etenet pentuesuunnitelmaan, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen:

Tutustu Kennelliiton jalostusstrategiaan, KoiraNet-jalostustietojärjestelmään, Staffordshirenbullterrierin JTO:n (Jalostuksen tavoiteohjelma), Pevisaan (Perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelma) sekä SBTY:n ylläpitämään listaukseen DNA-tutkituista ja perinnöllisesti L-2-HGA ja/tai HC -terveistä koirista Suomessa. Keskustele narttusi kasvattajan kanssa sopivan uroksen valitsemisesta ja mieti mitkä ovat kasvatustavoitteesi.

Otettuasi itsenäisesti selvää asioista, on aika tehdä jalostuskysely seuraavasti:

Jalostuskysely osoitetaan Staffordshirenbullterrieriyhdistys ry:n jalostustoimikunnalle mielellään noin kolme kuukautta ennen odotettua juoksua.

• Kysely tehdään yhdistyksen kotisivuilla olevalla kaavakkeella ja sen tekee suunnitellun pentueen kasvattaja (nartun omistaja)
  • Nartun tulee olla täyttänyt vähintään kaksi (2)-vuotta suunniteltuna astutusajankohtana.
  • Kerro tiedot yhdistelmästä. Voit myös liittää linkit suoraan KoiraNetiin.
  • Liitä mukaan selvitys L2Hga ja HC tuloksista.
  • Liitä mukaan narttusi ja valitsemasi uroksen sukujen sairauskartoitukset, jos mahdollista.
  • Esitä kyselyssä vähintään yksi urosvaihtoehto ja mielellään useampiakin.
  • Mikäli toivot ohjausta vaihtoehtoisten urosten välillä, kerro oma näkemyksesi nartun hyvistä ja huonoista puolista.
  • Kerro tällöin myös toiveistasi uroksen suhteen (luonne, suvun terveys, rakenne, väri ym.)
  • Lähetä kysely osoitteeseen sbtyjalostustoimikunta(at)gmail.com

Jalostustiedustelu tästä (PDF)

Jalostuskyselyn käsittely

Jalostuskyselyn saavuttua JTK selvittää, täyttääkö yhdistelmä yhteisesti hyväksytyt staffin jalostuksen tavoiteohjelmaan kirjatut vaatimukset. Lisäksi toimikunta tekee arvion suvuissa ilmenevistä sairauksista/heikkouksista JTK:lle ilmoitettujen tietojen perusteella ja antaa arvion sukujen yhteensopivuudesta. JTK lähettää kasvattajalle yhteenvedon kartoituksesta mahdollisimman pian. Jalostuskysely on maksuton.

Jalostustoimikunta antaa oman suosituksen, mutta ei ole kasvatuksellisessa vastuussa yhdistelmästä. Kasvattaja vastaa itse yhteydenotosta uroksen omistajaan ja selvittää miten tulee toimia, jos kyseessä on ulkomaalainen uros. Tähän saa apua SKL:stä ja Evirasta. Jalostustoimikunta ei hoida näitä käytännön toimenpiteitä.