Vuoden Staffi säännöt

(1.1.2020)

Vuoden Staffi-kilpailuihin voivat osallistua kaikki SBTY ry:n suomalaisten jäsenten omistamat ja Suomessa rekisteröidyt staffordshirenbullterrierit. Kilpailuissa huomioidaan vain kunkin osallistujan Suomessa saavuttamat näyttelytulokset. Tulokset huomioidaan korkeintaan kuudesta (6) ja vähintään kolmesta (3) kansainvälisestä, Nord-näyttelystä, SBTY ry:n erikoisnäyttelystä ja Suomen Terrierijärjestö ry:n erikoisnäyttelystä. PU-, PN-, ROP- ja RYP -sijoituksista ei huomioida kuin enintään kaksi (2) samalta tuomarilta.

Pistetaulukot

Peruspisteitä saa kansainvälisistä, Nord-näyttelyistä ja erikoisnäyttelyistä seuraavasti:

ROP 10 pistettä
VSP 6 pistettä
PU2/PN2 4 pistettä
PU3/PN3 3 pistettä
PU4/PN4 2 pistettä

Virallisen luokan luokkavoitto ERI-laatuarvostelulla ilman PU-/PN-sijoitusta 1 piste.

BIS-/RYP-sijoituksesta saa lisäpisteitä seuraavasti:

BIS-1/RYP-1 6 pistettä
BIS-2/RYP-2 4 pistettä
BIS-3/RYP-3 2 pistettä
BIS-4/RYP-4 1 piste

BIS-/RYP-sijoituksista ei tule muita lisäpisteitä. RYP- ja BIS-sijoituksista saatavat lisäpisteet koskevat ainoastaan varsinaisia RYP- ja BIS-kilpailuja; ei esimerkiksi BIS-veteraani- tai BIS-juniorisijoituksia. Jos STJ:n erikoisnäyttely on nimetty erikoisnäyttelyksi, joka huomioidaan pistelaskussa, saa lisäpisteet vain BIS-sijoituksesta, ei siis RYP-sijoituksesta.

Kaikissa näyttelyissä virallisiin luokkiin (huom! ei pentuluokka) osallistuneiden staffien määrästä saa lisäpisteitä seuraavasti:

1-9 staffia Ei lisäpisteitä
10-19 2 lisäpistettä
20-29 4 lisäpistettä
30-39 6 lisäpistettä
40-49 8 lisäpistettä
50-59 10 lisäpistettä
60-69 12 lisäpistettä
70-79 14 lisäpistettä
80-89 16 lisäpistettä
90-99 18 lisäpistettä
100 < 20 lisäpistettä

Kahden tai useamman koiran päätyessä kokonaiskilpailussa tasatulokseen, ratkaisee Vuoden Staffi -sijoituksen koirien saavuttamien ROP-sijoitusten määrä, ja mikäli nekin ovat tasan, ratkaisee ROP-tulosten kautta saadut lisäpisteet osallistuneista staffimääristä ja jos yhteenlasketut koiramäärälisäpisteet menevät tasan ratkaisee keskinäinen paremmuusjärjestys SBTY ry:n erikoisnäyttelyssä ja jos sijoitus ei ratkea silläkään, niin arpa ratkaisee. Arvonta / arvonnat suorittaa SBTY ry:n hallitus.

Jokaisen koiran tulokset on omistajan itse huolehdittava Staffi-lehdessä erikseen ilmoitetulle henkilölle määräaikaan mennessä. Tuloksissa tulee olla kilpailuun osallistuvan koiran virallinen nimi, sen tulokset ilmoitettuna siten, että niistä ilmenee vähintään kolmen ja enintään kuuden näyttelyn päivämäärät, paikat, näyttelytulokset, palkintotuomarien nimet, virallisiin luokkiin (pentuluokkaan osallistuneita ei huomioida) osallistuneiden staffien määrät ja sen omistaja yhteystietoineen.

Mikäli tulokset toimitetaan vaillinaisina, on SBTY ry:n hallituksella oikeus olla ottamatta huomioon ko. koiran tuloksia. Valitukset tuloksista on tehtävä viimeistään kahden (2) kuukauden kuluessa tulosten julkaisemisesta, mikäli koiran tulokset on lähetetty määräaikaan mennessä täydellisinä. Kirjallinen valitus, jossa on ilmoitettava selkeästi mistä valitetaan, postitetaan SBTY ry:n sihteerille ja sen käsittelee SBTY:n hallitus.