Kuva: Per Undén

Alkuperämaa
Britannia

Yleisvaikutelma
Sileäkarvainen, sopusuhtainen, kokoisekseen hyvin voimakas.
Lihaksikas, toimelias ja ketterä.

Ominaispiirteet
Lannistumattoman rohkea ja sitkeä. Erittäin älykäs. Pitää ihmisistä ja erityisesti lapsista.

Käyttäytyminen/luonne
Rohkea, peloton ja ehdottoman luotettava.

Pää
Kallo-osa: Lyhyt, syvä ja leveä. Otsapenger: Jyrkkä. Kirsu: Musta. Kuono-osa: Lyhyt. Huulet: Tiiviit ja kuivat. Leuat/hampaat/purenta: Leuat vahvat, hampaat isot. Täydellinen ja tasainen leikkaava purenta, ts. alaleuan etuhampaat koskettavat kevyesti yläleuan etuhampaiden takapintaa. Posket: Hyvin korostuneet poskilihakset. Silmät: Tummat silmät toivottavat, mutta saattavat vivahtaa turkin väriin. Pyöreät, keskikokoiset; katse suuntautuu suoraan eteenpäin. Silmänympärykset tummat. Korvat: Ruusukorvat tai puolipystyt, eivät suuret eivätkä raskaat. Täysin luppa- tai pystykorvat erittäin epätoivottavat.

Kaula
Lihaksikas, melko lyhyt, kuiva ja lapoja kohden tasaisesti levenevä.

Runko
Lyhyt, lihaksikas ja hyvin muodostunut; selkälinja suora, etuosa leveä. Rintakehä: Syvä, kylkiluut hyvin kaareutuneet.

Häntä
Keskipitkä, matalalle kiinnittynyt, kapenee kärkeä kohti; koira kantaa sitä melko matalalla. Ei saa kiertyä paljon. Muistuttaa vanhanaikaista vesipumpun kahvaa.

Raajat
Eturaajat. Yleisvaikutelma: Eturaajat ovat suorat ja vahvaluiset, melko kaukana toisistaan. Lavat: Hyvin kulmautuneet. Kyynärpäät: Tiiviit. Ranteet: Vahvat, käpälät hieman ulospäin kääntyneet. Käpälät: Päkiät voimakkaat, käpälät vahvat ja keskikokoiset. Kynnet mustat yksivärisillä koirilla.
Takaraajat. Yleisvaikutelma: Takaraajat ovat hyvin lihaksikkaat, takaa katsottuna yhdensuuntaiset. Polvet: Polvikulma selvä. Kintereet: Matalat. Käpälät: Kuten etukäpälät.

Liikkeet
Vapaat, voimakkaat, ketterät ja vaivattomat. Raajat liikkuvat yhdensuuntaisesti sekä takaa että edestä katsottuna. Takaraajojen työntö selvä.

Karvapeite
Karva: Sileä, lyhyt ja rungonmyötäinen. Väri: Punainen, vaalea ruskeankeltainen, valkoinen, musta tai sininen tai mikä hyvänsä näistä väreistä valkoisen kanssa. Mikä tahansa juovikas (brindle) sävy tai juovikas valkoisen kanssa. Musta punaisin merkein (black and tan) ja maksanväri ovat erittäin epätoivottavia.

Koko ja paino
Säkäkorkeus: Säkäkorkeus 36-41 cm, suhteessa painoon. Paino: Paino uroksilla 12,7 - 17,2 kg, nartuilla 10,9 - 15,4 kg.

VIRHEET:
Kaikki poikkeamat edellä mainituista kohdista luetaan virheiksi suhteutettuna
virheen vakavuuteen ja sen vaikutukseen koiran terveyteen ja hyvinvointiin.

HYLKÄÄVÄT VIRHEET:
- Vihaisuus tai liiallinen arkuus
- Selvästi epänormaali rakenne ja käyttäytyminen

HUOM. Uroksilla tulee olla kaksi normaalisti kehittynyttä kivestä täysin laskeutuneina kivespussiin.

Jalostukseen tulee käyttää vain toiminnallisesti ja kliinisesti terveitä, rakenteeltaan
rodunomaisia koiria.