Rekkariton_banner

Rekisteröimättömät staffipentueet ovat yleistyneet Suomessa

Kun olet ostamassa pentua, tarkista että pentue on rekisteröity asianmukaisesti Suomen Kennelliittoon. Rekisteröinti takaa, että pennulle on tehty ainakin välttämättömimmät terveystutkimukset. Kennelliiton sopimuksissa on myös huomioitu pennun ostajan oikeudet. Rekisteritodistus takaa sinulle täydet oikeudet harrastaa koirasi kanssa sekä mahdollistaa kattavan vakuutusturvan ottamisen koirallesi.

Rekisteritodistuksen puuttumiseen on aina syy, jonka myyjä usein haluaa salata tai kätkeä jonkun toisen selityksen taakse. Pentue saatetaan jättää rekisteröimättä esimerkiksi siksi, että

• Vanhempia ei ole rekisteröity tai ne kuuluvat Kennelliiton EJ-rekisteriin, johon rekisteröidään koirat, joita ei ole tarkoitettu käytettäväksi jalostuksessa esimerkiksi jonkun sairauden takia.
  • Toinen tai molemmat vanhemmista ovat sekarotuisia.
  • Vanhemmille ei ole tehty terveystutkimuksia.
  • Vanhemmilla on jokin sairaus, joka sulkee ne pois jalostuksesta.
  • Pentuetta ei voida rekisteröidä, koska emällä on ollut pennut liian tiheästi.
  • Kasvattaja on jalostuskiellossa.

Älä anna myyjän väitteiden hämätä!

"Saat pennun halvemmalla ilman papereita."
Puhdasrotuisen pennun rekisteröiminen ei ole vaikeaa eikä kallista. Parin satasen säästäminen ei ole sen arvoista, minkä riskin otat ostaessasi pennun, jonka taustoista et voi olla täysin varma. Älä usko jos myyjä sanoo rekisteröinnin olevan kallista; halvimmillaan se maksaa vain 40 euroa! Jos tämä on myyjän mielestä kallista, mistä muista on säästetty pentujen hoidossa!

"Pentuetta ei ole suunniteltu. Nämä ovat rakkauspentuja."
Myös vahinkopennut on mahdollista rekisteröidä Kennelliiton rekisteriin jos kasvattaja vain haluaa. Terveystutkimukset voidaan tehdä vaikka pentujen syntymisen jälkeen ja pennut rekisteröidä EJ-rekisteriin.

"Pennut eivät ole rekisteröityjä, koska eivät ole näyttelykoiria."
Rekisteröintitodistus ei ole olemassa ainoastaan näyttelyitä varten. Se kertoo pennun sukupuun ja mahdollistaa monipuolisen harrastamisen staffisi kanssa. Kannattaa myös huomioida muiden maiden rotukiellot jos aiot matkustaa koirasi kanssa - staffeja ei ole missään kielletty mutta et voi todistaa koirasi rotua ilman virallisia papereita.

"Voit rekisteröidä koiran myöhemmin."
Et voi rekisteröidä koiraa Kennelliiton rotukoirien rekisteriin jälkikäteen. Tämän voi hoitaa vain kasvattaja itse.

Älä osta rekisteröimätöntä pentua - riski ei kannata. Tuet toimintaa, jonka ainoa tavoite on myyjän kukkaron sisällön kasvattaminen.