EPILEPSIA

Muiden koirarotujen tavoin myös staffeilla esiintyy epilepsian eri muotoja. Epilepsia voi olla perinnöllistä tai se voi johtua mm. aivoihin kohdistuneesta traumasta tai kasvaimesta. Kliinisiä epilepsiatutkimuksia useille roduille Suomessa tehdään Yliopiston Eläinsairaalassa ja AISTI Eläinsairaalassa Vantaalla.

Helsingin Yliopiston eläinlääketieteelliseen ja lääketieteelliseen tiedekuntaan kuuluva Biomedicum Helsingin tutkimusryhmä on professori Hannes Lohen johdolla käynnistänyt epilepsiaa aiheuttavien geenivirheiden kartoitusprojektin vuonna 2007. Projektissa on mukana useita kansainvälisiä tutkimuslaitoksia. Mahdollinen läpimurto mahdollistaisi DNA-testin kehittämisen kuten L-2-HGA-sairauden kohdalla.

Projektissa tutkitaan myös staffeilla esiintyvää perinnöllistä epilepsiaa ja SBTY onkin järjestänyt joukkonäytteenottotilaisuuksia eri puolilla Suomea vuoden 2008 alussa. Verinäytteen tutkimusryhmän käyttöön voi pyytää ottamaan koirastaan vaikkapa vuositarkastuksen yhteydessä eläinlääkärillä. Verinäyteputkilo postitetaan lähetelomakkeen kera pehmustetussa kuoressa Biomedicumiin.

Lue lisää koirien geenitutkimuksesta.

EPILEPSIALISTAUS

Jalostustoimikunta päätti perustaa julkisen listauksen epilepsiakoirista.

Listaa julkaistaan
kokeiluna vuoden 2021 loppuun ja jatkosta päätetään sen jälkeen. Listaa ylläpitää Mia Suovaniemi.

Vain koiran omistaja voi ilmoittaa koiran tiedot listalle. Lähetä koirasi tiedot sekä
suostumus, että ne saa julkaista sähköpostitse osoitteeseen mia.suovaniem(at)saunalahti.fi
ja kopiona jalostustoimikunta@staffordshirenbullterrieriyhdistys.fi.

Listalle voi ilmoittaa myös
kuolleita koiria, joilla on todettu epilepsia.