Erikoisnäyttelyn poikkeusjärjestelyt - tilannetietoa

Päivitetty 24.8.2020

Poikkeusjärjestelyt ja ohjeet

Näyttelyssä noudatetaan viranomaisten määräyksiä ja suosituksia sekä Kennelliiton ohjeita. Järjestelyihin voidaan joutua tekemään muutoksia, jos yleiset ohjeet ja määräykset muuttuvat. Mahdollisista muutoksista tiedotamme STJ:n nettisivuilla osoitteessa www.terrierijarjesto.fi ja Facebookissa www.facebook.com/STJry sekä mahdollisuuksien mukaan osallistujille sähköpostitse.

• Näyttelyyn osallistuva henkilö osallistuu tapahtumaan omalla vastuullaan. Kennelliitto, tapahtuman järjestäjät tai näyttelyn toimihenkilöt tai ulkomuototuomarit eivät ole vastuussa mahdollisesta korona-altistumisesta tai koronaan sairastumisesta, eivätkä näistä aiheutuvista mahdollisista vahingoista. Suosittelemme, että riskiryhmään kuuluva henkilö ei osallistuisi näyttelyyn.
  • Näyttelyyn ei saa tulla, jos on mitään sairastumiseen viittaavia oireita. Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky.
  • Näyttelyalueelle ei saa saapua henkilö, joka on määrätty karanteeniin tai jonka on viranomaisten antamien ohjeiden mukaan oltava omaehtoisessa karanteenissa esimerkiksi ulkomailla oleskelun tai altistusepäilyn vuoksi.
  • Näyttelyalueelle ei päästetä yleisöä. Mikäli et pysty esittämään koiraasi itse, tarvitset apua näyttelyyn saapumisen kanssa tai mukanasi on lapsi, kerrothan tästä sisääntullessa. Mikäli kaikki näyttelypaikalla olleet henkilöt on myöhemmin tavoitettava esimerkiksi altistumisepäilyn ja siihen liittyvän tiedottamisen takia, oletetaan että kaikki paikalla olleet tavoitetaan ilmoittautumisen yhteydessä annettujen yhteystietojen kautta.
  • Pidetään turvavälit (vähintään 1-2 m) sisääntulossa, kehässä ja kehän laidalla, parkkipaikalla sekä kaikkialla muuallakin näyttelypäivänä. Isot luokat voidaan jakaa osiin, mikäli kaikki koirat eivät mahdu kehään turvaetäisyyksin yhtä aikaa ja tuomari voi pyytää koiran esittäjää näyttämään koiran hampaat. Tuomari, toimihenkilöt ja näytteilleasettajat eivät kättele. Huomioithan, että tuomaritelttaan eivät saa tulla muut kuin tuomari ja toimitsijat.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta! Näyttelypaikalla on käsidesiä tarjolla mutta jokaisen on hyvä varata mukaan oma käsidesi, jotta se on aina saatavilla. Näyttelypaikalle on järjestetty useita käsienpesupisteitä, jotka on merkitty karttaan.
  • Suosittelemme, että ainakin koiran esittäjä käyttäisi maskia kehässä ja, että maskeja käytettäisiin muuallakin näyttelyalueella. Perehdy ennen näyttelyä maskin oikeaoppiseen käyttöön ja varaa niitä riittävä määrä näyttelyyn mukaan. Huomioi, että maskiin liittyen voi tulla ennen näyttelyä viranomaisohjeita tai -määräyksiä, jotka velvoittavat sen käyttämiseen yleisötapahtumissa - siinä tapauksessa maskin käyttö on näyttelyssä pakollista.
  • Kun oman rotusi kehä on ohi, poistuthan paikalta, ellei koirasi jatka BIS-kehiin.
  • Jos THL:n tartuntaketjujen jäljittämistä tukeva Koronavilkku-mobiilisovellus on julkaistu näyttelyyn mennessä, suosittelemme sen käyttöönottoa ennen näyttelyä sekä käyttöä näyttelypäivänä.

Päivitetty 7.7.2020

Näyttely järjestetään viranomaisten linjausten ja Suomen Kennelliiton ohjeiden mukaisesti. Linjaukset ja ohjeet riippuvat siitä, miten koronatilanne Suomessa ja maailmassa kehittyy. Tässä vaiheessa ei ole tiedossa, mitä poikkeusjärjestelyitä tapahtuman järjestäminen syyskuussa edellyttää.

Elokuussa pidettävissä näyttelyissä on jouduttu tekemään tiukkoja rajauksia  esimerkiksi näyttelypaikalle saapuvien henkilöiden osalta; yleisö on käytännössä kielletty kokonaan ja koiran kanssa paikalle voi tulla vain yksi henkilö. Myös BIS-kisoja on päätetty olla järjestämättä. Näyttelytoimikunta toivoo, että syyskuussa tilanne olisi muuttunut niin, että emme joutuisi tekemään vastaavia rajoituksia. Yllä mainitut rajoitteet eivät sovi koiranäyttelyyn - eivätkä eteenkään erikoisnäyttelyyn.

Tällä hetkellä emme tiedä, mikä tilanne on syyskuussa ja tämän takia olemme päättäneet, että toistaiseksi emme tee linjauksia mahdollisiin poikkeusjärjestelyihin liittyen. Valmistelemme erikoisnäyttelyä siten, että se voidaan järjestää normaaliin tapaan mutta seuraamme tilannetta, jotta voimme tehdä muutoksia tarvittaessa nopeasti. Emme esimerkiksi voi luvata, että näyttelyyn voi osallistua yleisöä tai turistikoiria mutta toivomme, että se on mahdollista.

Muutamista muutoksista olemme jo sopineet; arvostelut kirjoitetaan sähköisesti ja tuotemyynnissä ei voi maksaa käteisellä. Näiden tavoitteena on välttää turhia kontakteja. Kehissä tullaan varmistamaan turvavälit esittäjien välillä ja näyttelyalue rakennetaan siten, että riittävät turvavälit on mahdollista säilyttää muuallakin. Siivoukseen tullaan luonnollisesti kiinnittämään erityistä huomiota. Näyttelypaikalle ei saa tulla henkilöt, joilla on edes lieviä hengitystieoireita. Ja lisäksi tuomarit on vaihdettu suomalaisiin ja tanskalaiseen, jotta mahdolliset matkustusrajoitteet eivät aiheuta riskiä näyttelyn toteutumiselle.

Jos olet osallistumassa näyttelyyn, neuvoisimme tässä vaiheessa pohtimaan, ovatko esimerkiksi elokuun näyttelyissä voimassa olevat rajoitteet itselle kynnyskysynyksiä. Jos näin on, suosittelemme harkitsemaan onko oman koiran ilmoittaminen järkevää kun kukaan ei voi taata edes ilmoittautumisajan päättyessä, mitä poikkeusjärjestelyitä näyttely edellyttää.

Toivomme, että iso osa staffi- ja amstaffiharrastajista on valmiita tähän poikkeustilanteen aiheuttamaan epävarmuuteen - teitä varten me tätä järjestämme!