Staffien historia

Vielä vuosisadan vaihteen Englannissa olivat koiratappelut suosittua kansanhuvia. Aluksi bulldogin tyyppisiä koiria käytettiin tappelemaan karhuja ja härkiä vastaan, mutta myöhemmin suosituimmaksi muodoksi tuli koira koiraa vastaan -tappelu. Tämäntyyppisissä tappeluissa koirien tuli kuitenkin olla nopeita ja ketteriä; siksi bulldoggia "kevennettiin lisäämällä siihen terrieriverta. Näin syntyi bull-and-terrier: koira, jolla oli bulldogin voima ja sitkeys sekä terrierin nopeus ja peräänantamattomuus. Tämä koira oli nykyisen staffordshirenbullterrierin kantamuoto.

1860-luvulla, 30 vuotta sen jälkeen kun eläinten väliset tappelut olivat lailla kielletyt, kehitti englantilainen James Hinks näyttelytarkoituksiin valkoisen bullterrierin. Samoihin aikoihin vietiin bull-and-terrieriä Yhdysvaltoihin; ne jalostettiin sieltä suuremmiksi ja painavammiksi kuin alkuperäistyyppi. Nykyään ne tunnetaan nimillä pitbullterrieri ja amerikanstaffordshirenterrieri. Näistä jälkimmäinen on Suomen Kennelliiton hyväksymä virallinen rotu.

Alkuperäisellä bull-and-terrierillä oli onneksi oma kannattajajoukkonsa, joka pyrki säilyttämään rodun. Vuonna 1935 nähtiin ensimmäiset yksilöt näyttelyissä ja samana vuonna rotu virallistettiin. Koska rotunimenä bullterrieri oli jo varattu, oli keksittävä toinen nimi. Lopulta päädyttiin staffordshirenbullterrieriin: Staffordshiren hiilikaivosalueen kaivosmiesten ja ketjuntekijöiden ansiota on, että rotu vielä ylipäätänsä oli olemassa. Nykyään staffi (joksi sitä Suomessa kutsutaan) on yksi Englannin suosituimmista terrieriroduista.

Suomeen ensimmäiset staffit tulivat vuonna 1964.